Klimabevægelsen i Danmark

Hvorfor er klimabevægelsen ikke oprettet som 350-gruppe? Der er gabende tomt på 350-kortet over Danmark og det er da lidt ærgeligt?

Jeg har netop meldt mig ind, så I må have mig undskyldt hvis jeg stiller et spørgsmål der allerede er besvaret.

Kærlig hilsen William

Visninger: 86

Svar på dette

Svar på denne debat

Hej William

Hjertelig velkommen til netværket.

Jeg er lidt uklar over, hvad du mener med "350-kortet over Danmark" ? Hvad er det for et kort? Kan du uddybe det? (for vi skal da helt klart markere os....)

Vi har tidligere været med at at benytte siden http://www.350.dk/

Jeg kan iøvrigt fortælles at Klimabevægelsen i Danmark har været aktive i 350-kampagnedagene i 2009, 2010 og 2011, men der har været færre europæiske 350-aktiviteter over det seneste år.

Bill McKibben og 350-teamet fokuserer mest på den amerikanske agenda i øjeblikket, og især med deres "Do the Math" kampagne, som fokuserer på at verden kun må afbrænde ca. 20% af de kendte fossile ressourcer hvis 2-graders målsætningen skal fastholdes. Se mere på http://www.350.org

mvh.Thomas Meinert Larsen, Talsperson

Hej Thomas,

Tak for dit svar. Jeg kiggede på 350.org i går, på dette kort http://local.350.org/groups/ og var skuffet over ikke at finde en gruppe i Danmark. Dernæst fandt jeg via. søgemaskiner klimanetvaerk.dk og tænker at det ville være motiverende for nytilkommere (som jeg) at knytte en direkte forbindelse imellem 350.org og klimanetværket, da begge er moderate, ikke-politiske græsrodsforeninger.

Ser frem til at høre fra dig.

Kærlig hilsen William

Hej William

Tak for tippet, jeg har nu oprettet en ny 350-gruppe i København/Danmark. Jeg afventer bekræftelse på vores oprettelse fra 350-organisationen.

mvh.Thomas

Hej Thomas,

Det er jeg rigtig glad for at høre. 350.org's positivt orienterede italesættelse af klimaproblematikken har været en af grundene til at jeg har turde tage springet ind i denne bevægelse. Jeg synes det er et eksempel til efterfølgelse, hvis man ønsker at skabe en moderat bevægelse, der inkluderer i stedet for at skræmme væk. Man kunne drøfte det i en anden tråd, men klimaspørgsmålet er så bredt, at der burde være en apolitiske klimabevægelse med et offentligt ansigt a la Samvirke eller TÆNK som alle havde lyst til at melde sig ind i, for at være en del af løsningen. God aften,
William

Hej William,

Mht. måden, hvorpå vi kommunikerer klima:

Ja, vi kunne med fordel oprette en tråd, eller gruppe, til diskussion af hvordan vi i det hele taget kommunikerer omkring klimaproblematikken. Måske læste du en kronik begået af Thomas m.fl. i Information d... 20/11?

Det er væsentligt, at hele "skræmmeriet" tildels er uundgåeligt - hvordan kan man blive andet end skræmt, når realiteterne går op for én? Spørgsmålet er, hvad vi stiller op med den angst, som problematikken vækker. Kan vi kringgå den? Eller måske udnytte den?

Jeg går netop og overvejer at oprette en sådan gruppe, så måske en af dagene:-)

Mvh.

Frederikke Oldin

sprogpsykolog

Hej William / Frederikke mfl.

Det er en rigtig svær balance. Forskernes prognoser for Klimaforandringerne er allerede nu så foruroligende, at det faktisk kan være svært - og faktisk utroværdigt - ikke at beskrive situationen som ekstremt kritisk.

Når det vedrører hvad politikerne og befolkningen rent faktisk skal gøre, eksempelvis:
1) Gøre som vi plejer og satse/vente på at teknologien kommer og redder os, eller
2) Lave radikale ændringer i vores dagligdag, hvor vi (næsten) for hver eneste handling vi laver/planlægger, overvejer om vi kunne gøre det anderledes (mere bæredygtigt).

Fordi mennesker jo er ukueligt optimistiske, så bliver løsningen nok en blanding af 1+2 ovenfor...dvs. vi bør gøre os umage med at "bruge de kendte løsninger" og samtidig håbe på at "teknologien" (energi-besparelser, øget vedvarende energi, cradle-to-cradle) kan hjælpe os fremadrettet.

Sagen er blot, at er der enorme økonomiske interesser bundet i at vi skal "gøre som vi plejer" (dvs. bruge fossile brændsler, og "brug og smid væk"), at vi hver især - og som bevægelse - skal presse på, for at politikerne skaber nogle rammer for at fx. vedvarende energi og cradle-to-cradle tankegang bliver fremmet - på bekostning af brug af fossile brændsler.

350.org agerer faktisk både "positivistisk", men de laver også kampagner "målrettet" imod de interesser som fastholder status quo.

Hej Thomas og William,

Har startet en gruppe til diskussion af klimakommunikation. Kommenterer der.

Frederikke

Malo ni!

My name is Mikaele Maiava. I'm writing from the Pacific Island archipelago of Tokelau to ask you to join with us in action as we take on the fossil fuel industry.

Last October, Tokelau turned off the last of its diesel generators. In their place, we switched on our solar plants, making Tokelau the first country in the world to become 100% renewably-powered.

I woke up before sunrise that day, excited about the history Tokelau was making. My whole village made its way to the site of over 100 solar panels -- we could see the many hours of hard labor that had gone into this project. As we counted down to the switch, I could feel future generations smiling at us and thanking us. Our children's future suddenly looked brighter because we had the vision (and perseverance) necessary to get off fossil fuels and switch to 100% renewable energy.

You might wonder why we bothered. Aren't we doomed to lose our islands from sea-level rise? I don't blame you for thinking that if you did. So often the global media victimises the Pacific Islands and portrays us as helplessly succumbing to climate change and rising seas. But the global media know nothing of who we really are, or how it feels to live on these paradise islands we call home. They don't know that as Pacific Islanders, we are warriors, and that the land we live on is part of us.

We know that the longer the fossil fuel industry gets its way, the worse climate change will be, and the more sea-level rise will threaten our islands. But giving up on our home is not an option. We are not drowning.
We are fighting.

That's why on March 2nd, Pacific Islanders across 15 diverse nations will be mobilising at prominent locations to perform our unique war challenges, songs, and dances. We'll be laying down a challenge to the fossil fuel industry. It is their coal and oil and gas vs. our future. They cannot both coexist. And it is our future that has to win.

In this moment, and in the years to come, we need you to walk beside us. Because we live far away from the mines and power plants that threaten our future, we need the world's solidarity. Click here to stand with us during this weekend of Pacific Warrior climate action!

We want to show the world that people from countries and cultures everywhere are standing with us -- the Pacific Warriors -- in the fight against climate change.

Fakafetai lahi,
Thank you,
Mikaele Maiava

RSS

Videoer

• Tilføj video
  • Vis alle

Bidrag

Billeder

• Tilføj billeder
  • Vis alle

© 2014   Klimabevægelsen i Danmark